Eerste dagje thuis…

15 november:

We hebben allemaal heerlijk geslapen. Om 6.45 staan Koen en Jasmijn aan ons bed. Ze willen gaan spelen! Dus lekker aankleden en nog even spelen. Gelukkig hebben opa en oma gisteren gezorgd voor een eerste vulling van de kastjes: brood, melk, kaas, leverpastei en vruchtenhagel :-) Dus we kunnen prima ontbijten.

En dan…. naar school. Het is toch wel spannend om weer naar school te gaan, iedereen weer te zien. Koen en Jasmijn kijken er allebei weer erg naar uit. In beide klassen hangen welkom in groep 1/2a of 4! Jasmijn duikt gelijk de poppenhoek in en het lijkt of ze nooit is weg geweest. Zelfs cadeautjes: een mooi boek met tekeningen van alle kinderen en een lief cadeautje van Raff, die haar toch ook wel erg gemist heeft. Koen moet even wat meer wennen. Hij wil eigenlijk niet zo in de belangstelling staan. Maar in groep 4 gaat dat toch al anders. De kinderen, ouders en de juffen / meneren willen natuurlijk graag weten hoe het allemaal is geweest. Hij slaat zich er goed door heen! Voor ons is het ook weer een weerzien met de andere kinderen en een boel ouders. Heel bijzonder ook weer. (Volgens mij heb ik dat woord de laatste tijd al wel vaker gebruikt…)

Hannelore kan gelijk weer aan de bak. Om af te kicken van het lesgeven aan Koen en Jasmijn. Ze gaat helpen bij de techniekles in groep 1/2a. Erg leuk weer en ook fijn om dan in de pauze alvast te horen, dat het Koen goed afgaat. Iedereen wil samen met hem lezen en spelen! Wat een warme ontvangst op school!

Na school natuurlijk afspreken: Liyana en Lars gaan lekker mee! Het is heerlijk om Koen en Jasmijn lekker thuis te zien spelen met hun vriendjes en vriendinnetjes. Omdat Norah en Eva eigenlijk ook erg graag hadden willen afspreken, gaan we die oppikken om lekker met z’n allen naar de speeltuin achter de school te gaan. Dus 4 grote meiden aan de gang. Genieten. Ze willen niet ophouden en eigenlijk gewoon door blijven spelen! Bij het naar huis brengen, belanden we spontaan bij Norah en Eva thuis. Omdat Loris (was ziek thuis vanochtend) ook graag nog Koen wil zien vandaag en er een film opgezet wordt, bellen we Koen of hij ook wil komen. En nu toch al bijna iedereen hier is, wordt deze eerste dag uiteindelijk afgesloten met frietjes en nasi bij de fam. Pham!

Zo de reis zit er nu echt op. De start is weer gemaakt in het gewone leven. Gelukkig zijn daar ook heel veel momenten in om gigantisch van te genieten. Dus dat gaan we ook doen. Die dagelijkse, simpele dingen in het leven zijn ook zo mooi!

Aangezien er veel spam binnen komt op de blog, sluiten we de mogelijkheid om comments te plaatsen af. Mocht je ons alsnog wel een berichtje willen sturen (wat we natuurlijk erg leuk vinden), dan zijn we te bereiken op ons eigen e-mailadres, wat te vinden is onder het kopje contact.

Posted in Logboek | Comments Off on Eerste dagje thuis…

Terugreis

14 november:

We hebben een strakke planning aan het begin van de dag. Koen en Jasmijn werken super mee en om 7.45 lopen we dus richting de taxi. Dag Xiu…. dit is erg raar. Door de strakke planning valt het kwartje dan nog niet echt, dat komt als we echt weg rijden met de taxi…. Het is echt voorbij…. Wat een bijzondere maanden, met bijzondere momenten, bijzondere ontmoetingen, bijzondere plaatsen hebben we achter de rug….

De taxichauffeur neemt de kortste route naar Avignon. Dat blijkt dan ook wel de toeristische route te zijn. We hadden het al eerder van iemand gehoord, maar het is echt waar. Zodra we ongeveer 30 km van de haven af zijn, wordt de omgeving anders. Leukere, meer Franse dorpjes, heuvels met rotsen…. we genieten nog even van een stukje Frankrijk :-)

Het eerste deel van de reis verloopt voorspoedig en al snel staan we bij het TGV station in Avignon. Daar even wat problemen met de geboekte tickets, maar gelukkig allemaal op te lossen, zodat we om 9.45 in de trein zitten. En die trein gaat al snel op naar de 300 km per uur! Ondanks die snelheid kunnen we prima genieten van de omgeving en zitten we eigenlijk heerlijk relaxted: 4-zits, met tafeltje in het midden. Dus genoeg mogelijkheden om de laatste keer school te doen, te kleuren, te lezen en spelletjes te doen. Ook dit gedeelte vliegt voorbij. Het bevalt prima om met de trein te reizen ipv het vliegtuig.

In Brussel komen we precies op tijd aan. Blijkt daar dat we een trein eerder richting Nederland kunnen nemen. Geen directe trein, maar nog een overstap in Antwerpen. We gaan er voor. Dus we komen uiteindelijk al om 16.36 aan in Roosendaal (ipv eerst 20.28 en daarna 17.28).

Het is heerlijk om weer bekenden te zien! Esther komt ons tegemoet zodat we vervoer terug hebben naar Halsteren. Blijkt dat er rond gemaild is, wanneer wij aankomen op het station. Om op die manier een welkomst committee bij elkaar te krijgen…. hebben wij daar even goed roet in het eten gegooid! Maar het welkomst committee van Esther en later ook Teun is al super!

Bij thuiskomst zijn de ouders en broer van Hannelore al binnen. Wat is het gek om zo weer je eigen huis binnen te stappen. De kinderen zijn door het dolle heen en springen zo op oma af, dat die op de grond beland. Gelukkig kan ze nog tegen een stootje.

Het wordt uiteindelijk een heerlijke avond! Kort nadat we thuis zijn, wil Mirthe (samen met mama Gerda en broertje Stijn) een kaartje in de bus doen. Maar dat lukt nu natuurlijk niet meer. Dus een hele lange knuffel tussen Jasmijn en Mirthe is het gevolg. Wat is dat super om te zien. Zo jong en dan zo blij om elkaar weer te zien! Genieten. En we gaan door, want ook Joris / Paul / Pien komen binnen vallen en even later Suzanne / Simone met een grote pan boerenkool met worst! Heerlijk!

De kinderen vallen na deze dag vol indrukken snel in slaap. En als we denken om zelf ook op tijd naar bed te gaan, gaat de bel en staat Karin voor de deur en even later Rob. Wat super om zo de eerste bekenden en belangrijke mensen voor je weer te zien. Heeeeel tevreden vallen we in slaap! We kijken er naar uit om iedereen weer te zien!!!!

Posted in Logboek | Comments Off on Terugreis

Laatste dagje Port Napoleon

13 november:

Het blijft een gek idee. We hebben allebei niet goed geslapen. De laatste dingen regelen.

We kunnen de boot achter laten voor transport, zonder dat daar perse iemand van ons bij moet zijn. Dus we gaan met z’n 4-en terug morgen. Helaas kunnen we geen ticket in Nederland boeken blijkt, dus het wordt op zijn frans…. Lukt gelukkig wel. Hannelore’s frans is beter dan haar spaans :-)

Laatste bootschooldagje! Laatste lunch aan boord en laatste middag uitstapje. En tussendoor de laatste dingen op/inruimen en vast leggen voor transport.

We sluiten af met een etentje bij Restaurant Josephine in de haven. Dat had Igor al aan de kids beloofd toen we hier net aangekomen waren.

Alles staat klaar voor vertrek morgen….. welterusten! Hopelijk slapen we nu wat beter…. morgen staat om 7.45 de taxi voor, dus we moeten vroeg opstaan. Verwachte aankomsttijd in Halsteren begin van de avond….

Posted in Logboek | 5 Comments

Port Napoleon 5

12 november:

druk bezig met de terugreis voor zowel de boot als voor onszelf….

De wind is gelukkig gaan liggen, maar 4 bft. Dus de mast kan er inderdaad veilig af gehaald worden. Dat is dan ook binnen een kwartiertje gedaan. Afspraak om 8.30 en om 9.00 liggen we weer gewoon (als  motorboot, volgens Jasmijn) terug in de box.

Halverwege school houden we pauze bij een Engels koppel. Zij wonen op een klassiek jacht van 25 meter als kapitein en “mate”. Zij onderhouden het schip en zeilen met de eigenaar mee, wanneer die langs komt voor zijn zeiltrips. Het is wel heel bijzonder om dat zo te zien… de motorruimte is groter dan onze natte cel en er meer ruimte in de koelkast(en) dan dat we thuis hebben, er staan antieke stoeltjes en alles in nu ingepakt zodat de crew op de boot kan leven, zonder dingen te beschadigen…. Als “opdracht voor school” maakt Koen ¬†naderhand een tekening van de indeling van de boot. Is nog best goed gelukt. :-)

Igor is de hele dag bezig met het aftuigen van de mast en verdere dingen van de boot. Hannelore, Koen en Jasmijn gaan in de middag, nu bij daglicht, eens kijken bij plage de Napoleon. En wat blijkt, gewoon vlak om de hoek, wonen veel meer flamingo’s dan dat we tot nu toe gezien hebben en je kunt er nog dichterbij komen ook. Helaas ook weer niet echt veel verder dan vanaf de verharde autoweg, maar toch. Verder zien we nog een boel zwanen (zwarte en witte) die hier aan het rusten zijn tijdens hun trek en andere (water)vogels.

Na het eten, wanneer de kinderen op bed liggen is het tijd om nu toch echt te besluiten hoe wij zelf terug gaan! Het wordt met de trein: TGV. En dan aanstaande donderdag. Alles ingevuld op de computer om te boeken…. kan je vanuit hier niet bij de NS boeken…. en bij de Franse variant is het gewoon 30 euro duurder… morgen maar even bellen. Maar als alles goed gaat, dan zijn we donderdagavond weer in Nederland… raar idee….

Posted in Logboek | 1 Comment

Port Napoleon 4

11 november:

Sint Maarten 11-11! Nou de wind laat zich in ieder geval van de gekke kant zien. Max wind 47 knopen! In de box liggen we zelfs onder een helling…. School doen wordt er ook niet relaxter op….

Igor gaat hard aan de slag met het verder aftuigen van de boot. Giek gaat er af (dat doen we wel met z’n tweetjes, hoor) en verder wordt de mast klaar gemaakt om er morgen vanaf te gaan. Om de kinderen zich niet te laten vervelen, gaat Hannelore met ze op pad. Nu gewoon Arles, zonder markt, verkennen. Dik aankleden, zodat we tegen de wind bestand zijn.

En dan ziet het er heel anders uit. Althans, we komen op andere plaatsen en dan blijkt Arles een hele oude stad: amphitheater(s), romeinse zuilen, ondergrondse gangen onder het stadhuis, meerdere kerken en een klooster en natuurlijk smalle franse straatjes met cafeetjes. Bij een van die cafeetjes zien we staan dat ze warme chocolademelk hebben! Daar gaan we van genieten! En het is echte chocolademelk!

Wanneer we terug komen in de haven, is de wind nog steeds niet op….. hopen dat dat morgen anders is, zodat de mast er veilig af gehaald kan worden….

Posted in Logboek | Comments Off on Port Napoleon 4

Port Napoleon 3

10 november:

We hebben de auto het hele weekend gehuurd, dus ook vandaag gaan we de toerist uithangen. :-) We gaan het natuurpark van de Camargue verkennen.

De eerste activiteit slaat gelijk goed aan: met een pontje de Rhone over… en dan sta je gelijk in het natuurpark. Helaas is het niet makkelijk om van de verharde wegen af te gaan, zelfs niet te voet. Dus we rijden naar enkele uitkijkpunten en naar de punten op de kaart, waar aangegeven staat dat je er paarden en stieren kunt zien. En het lukt allemaal!!! Flamingo’s, stieren en paarden! Toch wel een erg mooi gezicht!

Vanwege een communicatiefoutje geen picknick meegenomen… (vanwege de wind waren we “bang”, dat het beleg van het brood zou waaien en het niet echt lekker zou zijn om buiten te eten), dus we gaan ergens eten. Het wordt in Villeneuve, wat eigenlijk alleen een restaurantje blijkt te zijn, niets meer. Maar in eerste instantie worden we daar dus verwend op een hele kudde stieren en paarden en daarna op een heel erg leuk lokaal restaurantje. De gelijkenis met meerdere Spaanse tradities valt ons hier wel erg op.

We besluiten het bezoek aan het Natuur park met een bezoekje aan het strand en de zoutpannen in het zuiden. Daar zouden flamingo’s moeten zitten. In de verte zien we er een paar zitten, maar het is voornamelijk even lekker genieten van wel een aanwezig wandelpad.

Met het pontje terug en dan naar de haven. We zijn nog even benieuwd waar we uitkomen, als je langs de andere kant van de haven een stuk door rijd. We zien daar namelijk regelmatig auto’s naar toe rijden, maar volgens de kaart zou er alleen een strand moeten zijn. Het blijkt dan wel een strand te zijn, waar je goed kunt kitesurfen en op het strand met de auto mag rijden. Ondertussen is de wind toch weer wel flink toegenomen en kunnen we zelf nog even uitwaaien daar.

In het donker hebben we het idee, dat we hier ook flamingo’s zien zitten. Maar zeker weten doen we het niet.

Op naar de boot. Ondertussen is de wind al toegenomen tot 38 knopen! En de voorspelling is dat dat alleen maar toe zal nemen in de loop van de nacht…. extra lijnen erbij en we zijn benieuwd wat het gaat brengen!